Cine, cum si de ce ne-a botezat români?



“Istoria neamului nostru este ea insasi o enigma. Nu am reusit inca sa ne dumirim, pe de-a intregul si convingator, ori nu vrem sa o spunem, de ce ne numim români si care ne-ar fi fost destinul daca ne-am fi numit altfel? Desigur, este o mandrie ca suntem români, dar, totusi, cine, in ce imprejurari si de ce ne-a botezat asa?
Aidoma  inaintasului  Gheorghe din Cartisoara Sibiului am dorit sa vad si eu ceea ceea ce ni s-a  spus ca   reprezinta actul nostru de stare civila  ca popor.  Columna nu se mai afla in cea mai buna vizibilitate a ansamblului Foro di Traiano, iar statuia imparatului a fost data jos de pe Columna, cica in imprejurari neunoscute. Papa Sixtus al VI-lea  a pus pe soclu statuia Apostolului Petru.  Limitele de securitate a monumentului sunt suficient de indepartate pentru a nu se putea distinge basoreliefurile.



Ceea ce impresioneaza cu adevarat in Fori Imperiali,  in imediata apropiere a Colloseumului, vandalizat de lacomia papilor,  sunt statuile impunatoare a opt daci inaltate pe Arcul lui Constantin. Statui care difera fundamental de reprezentarea prizonierilor barbari. Sunt statui ale unor daci in tinuta aristocratica, cu mainile libere si chipurile contemplative, cu privirile  atintite undeva departe , pe directia  nord-est, adica spre Dunare si Carpati. Intreaga infatisare  a acestor daci nu este cu nimic mai prejos, ba dimpotriva, fata de cele ale  numeroaselor figuri auguste din Foro Romano. Nici o statuie a imparatilor romani nu este atat de impozanta si nu atrage atat de ostentativ atentia.
In fata nedumeririlor mele, un ghid binevoitor imi dezleaga misterul dacilor de pe arc, soptindu-mi, aproape conspirativ : “ei sunt o dovada de respect fata de inaintasii  poporului roman”.  Am inteles ca si populatiei antice a celor sapte coline i s-a descoperit o criza de identitate… si, pe cale de consecinta, s-ar putea sa nu fim urmasii Romei?!”
Aurel Rogojan – extras din alocutiunea de la Universitatea din Oradea rostita la lansarea cartii “Fereastra Serviciilor Secrete“.
Integral la Ziaristi Online
Foto: Ioana Basescu

Sursa :  http://roncea.ro/2011/10/30/cine-cum-si-de-ce-ne-a-botezat-romani/

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

" In Bratul tau "

Curmal (Phoenix dactylifera)

NE PASA !!!!!!!