Rugaciunea Inimii
OrthoLogia
Rugaciunea Inimii
"Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, ai mila de mine,
pacatosul."
Aceasta
rugaciune, cunoscuta în Ortodoxie ca rugaciunea inimii sau rugaciunea lui Iisus
este unul din cele mai importante mijloacele de a ne curati inimile si de a ne
apropia de Dumnezeu. Ea cuprinde în sine o întreaga teologie si ne aseaza
într-o relatie corecta cu Dumnezeu. Când spunem ...
"Doamne..."
înseamna ca-L recunoastem pe Isus Hristos ca Împarat al universului si Stapân
al nostru.
"Iisuse...
" înseamna ca recunoastem ca Dumnezeu Întrupat, ca Unul care a luat natura
noastra omeneasca pentru a ne da o natura Dumnezeiasca.
"Hristoase..."
înseamna ca-L recunoastem ca Mântuitor, ca Unsul, Mesia care a venit în lume ca
sa ne scape din starea de pacat si dusmanie cu Dumnezeu.
"Fiul
lui Dumnezeu..." înseamna ca recunoastem Dumnezeirea Lui si relatia Lui cu
Dumnezeu Tatal.
"ai
mila de mine..." înseamna ca ne apropiem de El cu umilinta, apelând nu la
drepturile noastre ci la îndurarea lui. Ne apropiem de El cu teama, dar si cu
speranta, pentru ca El este un Dumnezeu îndurator si iubitor de oameni.
"pacatosul..."
este recunoastere starii noastre de pacat, este atitudinea de pocainta si
umilinta, recunoasterea ca nu ne apropiem de El prin meritele noastre, ci ca
avem disperata nevoie de ajutor.
Sfintii
ne recomanda sa avem întotdeauna aceasta rugaciune în strafundul inimii
noastre, si sa o aducem adesea la suprafata prin rostirea ei cât mai frecventa.
Dar în acelasi timp, cuvintele ei nu trebuie rostite în mod mecanic, ci cu o
participare a întregii noastre fiinte. Astfel rugaciunea nu mai este "o
activitate" exterioara, ci noi însine devenim rugaciune. Sf. Teofan
Zavorâtul ne spune ca în adevarata rugaciune mintea se coboara în inima, în loc
sa hoinareasca aiurea.
Pentru
a ne feri de greseala de a crede ca aceasta rugaciune ar fi o formula magica,
sfintii ne învata ca putem folosi diferite variante ale acestei rugaciuni, cât
si alte rugaciuni asemanatoare care ne ajuta sa ne curatim si sa ne apropiem de
Dumnezeu. Putem spune "Doamne Iisuse ai mila de mine", sau "Ai
mila de mine, pacatosul." Puterea nu este în cuvintele noastre ci în
Numele Lui. Concentrarea nu trebuie sa fie la corectitudinea cuvintelor, ci la
starea inimii noastre înaintea Lui. Daca inima nu participa, actul fizic al
rugaciunii este cu totul inutil.
Sf. Ignatiu din Antiohia
Când
l-au luat ca sa fie sfâsiat de fiare salbatice si el avea neîncetat pe buze
numele lui Iisus, pagânii l-au întrebat de ce rosteste într-una acest nume.
Sfântul a raspuns ca are numele lui Iisus Hristos scris în inima si ca
marturiseste cu gura ceea ce este întotdeauna în inima lui.
Sf. Grigore Sinaitul
Darul
pe care l-am primit de la Iisus Hristos în sfântul botez nu este nimicit, ci
doar ascuns ca o comoara în pamânt. Bunul simt si recunostinta ne cer sa
dezgropam cu grija aceasta comoara si sa o aducem la lumina. Aceasta se poate
face în doua feluri. Darul botezului este mai întâi aratat prin împlinirea
întocmai a poruncilor; cu cât le urmam mai mult, cu atât darul straluceste
peste noi cu mai multa splendoare. În al doilea rând, vine la lumina si este
aratat prin neîntrerupta invocare a lui Iisus Hristos, sau prin continua
aducere aminte a lui Dumnezeu, ceea ce este acelasi lucru. Prima metoda este
puternica, dar a doua si mai mult, pâna acolo încât chiar împlinirea poruncilor
este întarita prin rugaciune.
Printesa Ileana a României
Rugaciunea
a fost întotdeauna de o importanta reala pentru mine si nu am parasit niciodata
obiceiul format în copilarie a rugaciunilor de dimineata si seara; dar în
practicarea rugaciunii lui Iisus sunt doar o începatoare. As dori, totusi, sa
vorbesc despre ea pentru ca, chiar daca am atins doar marginea vesmântului
ceresc, bucuria pe care am primit-o a fost atât de mare încât doresc sa o împartasesc
cu altii.
Filoteus Sinaitul
Aducându-ti
aminte de Iisus Hristos, aduna-ti mintea cere rataceste prin strainatati.
Henri Nouwen
Rugaciunea
continua în mine chiar si atunci când vorbesc cu altii sau fac o munca manuala.
Rugaciunea a devenit prezenta activa a Duhului Sfânt care ma pazeste prin
viata. Vedem astfel cum prin rugaciunea lui Iisus în inima, întreaga zi devine
o rugaciune neîncetata.
Sf. Teofan Zavorâtul
Fa-ti
obiceiul de a rosti aceste cuvinte având mintea în inima, "Doamne Iisuse
Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, ai mila de mine." Si aceasta rugaciune, dupa
ce ai învatat sa o folosesti cum trebuie, sau mai bine zis când se întipareste
în inima ta, te va duce la scopul pe care-l doresti: Îti va uni mintea cu
inima, îti va linisti framântarea gândurilor si îti va da puterea de a stapâni
miscarile sufletului tau.
Gabriela Winckler
În
Rasaritul crestin, rugaciunea lui Iisus este rugaciunea celui care asemenea
fiului risipitor, se întoarce acasa.
Episcopul Iustin
Fiecare
crestin trebuie sa fie unit cu Domnul în inima, si calea cea mai buna catre
aceasta unire este tocmai rugaciunea lui Iisus.
Sf. Hesychius
Dupa
ce ne-am curatat si unit mintile prin rugaciunea lui Iisus, gândurile noastre
înoata ca niste delfini într-o mare linistita.
Sf. Grigore de Nissa
Numele
lui Dumnezeu nu îl cunoastem, ci ne miram înaintea lui.
Din "Pelerinul Rus"
Când
m-am rugat în inima, totul mi-a parut încântator si frumos. Copacii, iarba,
pasarile, aerul si lumina pareau a-mi spune ca exista de dragul omului, ca
marturisesc dragostea lui Dumnezeu pentru om, ca toate se roaga si-I cânta Lui
lauda.
Din "Pelerinul Rus"
Am
început din nou sa umblu prin lume. Dar de acum nu mai mergem singur, plin de
griji. Chemarea Numelui lui Iisus îmi dadea bucurie pe cale. Toti erau buni cu
mine. Daca cineva ma loveste, nu am decât sa spun, "Ce dulce este
rugaciunea lui Iisus!" si durerea si mânia dispar si le uit în întregime.
Arhimandritul Hierotheos Vlachos
Sf.
Pavel scrie, "... nimeni nu poate spune, Iisus este Domn, decât prin Duhul
Sfânt" (1 Cor. 12:3). Când cineva se roaga rugaciunea lui Iisus, Duhul
Sfânt se coboara peste el ca norul peste muntele Tabor.
Avva Filimon
Striga
catre El cu pasiune: "Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, ai mila
de mine pacatosul." Fa-o neîncetat, în biserica si acasa, în calatorie, la
lucru, la masa si în pat: cu alte cuvinte, de când deschizi ochii pâna când îi
închizi. Este ca si cum ai tine un obiect în soare, caci te tii pe tine însuti
înaintea fetei Domnului, care este soarele lumii spirituale.
Comentarii
Trimiteți un comentariu